31 اکتبر 2023 - یک مطالعه اخیراً از "فن آوری تشخیص بیماری به کمک کامپیوتر" و "تصاویر زبان" برای تشخیص صحیح بیماران استفاده کرد.

بررسی زبان برای نشانه‌های بیماری توسط گیاه‌پزشکان چینی به مدت 2000 سال انجام می‌شود و اکنون، دانشمندان کامپیوتر با استفاده از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی وارد این کار شده‌اند.

محققان عراقی و استرالیایی بر اساس تحقیقات قبلی در مورد سیستم‌های تشخیص زبان، شواهد بیشتری ارائه کرده‌اند که دقت فزاینده ی تشخیص بیماری‌ها را با استفاده از این فناوری نشان می‌دهد.

این مطالعه که توسط مهندسان دانشگاه فنی میانه (MTU) در بغداد و دانشگاه استرالیای جنوبی(UniSA)  انجام شد، شامل ثبت تصاویری از زبان 50 بیمار با استفاده از یک USB web camera بود. بیماران به دیابت نوع 2، نارسایی کلیوی و کم خونی مبتلا بودند.

سپس تصاویر زبان آنها با پایگاه داده ای از 9000 تصویر از زبان ها مقایسه شد.

پرفسور علی الناجی، دانشیار MTU و UniSA و همکارانش همچنین پیشرفت‌ها را در تشخیص بیماری به کمک رایانه با استفاده از تکنیک‌های پردازش تصویر و بر اساس رنگ زبان ارزیابی کردند.

محققان موفق شدند بیماری 94 درصد از افراد را با استفاده از فن آوری "تشخیص بیماری به کمک رایانه" به درستی تشخیص دهند. سپس به بیمار یا ارائه دهنده سلامت او از رنگ زبان و تشخیص بیماری اطلاع داده شد.

پروفسور الناجی توضیح داد: هزاران سال پیش، طب چینی پیشگام معاینه زبان برای تشخیص بیماری بود.طب سنتی مدت‌هاست که این روش را تایید کرده است و نشان می‌دهد که رنگ، شکل و ضخامت زبان می‌تواند نشانه‌های دیابت، مشکلات کبدی، مشکلات گردش خون و گوارش و همچنین بیماری‌های خونی و قلبی را نشان دهد.

وی ادامه داد: با برداشتن یک قدم به جلو، روش‌های جدید برای تشخیص بیماری از روی ظاهر زبان اکنون از راه دور با استفاده از هوش مصنوعی و دوربین – حتی گوشی هوشمند – انجام می‌شود.

تجزیه و تحلیل کامپیوتری ظاهر زبان بسیار دقیق است و می تواند به تشخیص بیماری ها از راه دور به روشی ایمن، موثر، آسان، بدون درد و مقرون به صرفه کمک کند. این امر به ویژه در پی یک بیماری همه گیر جهانی مانند COVID، که در آن مراجعه به مراکز بهداشتی ممکن است میسر نباشد، مهم است.

بیماری های مختلف اغلب ظاهر زبان افراد را تغییر می دهند. به عنوان مثال، سکته مغزی حاد زبان را قرمز و کج می کند، دیابت زبان را زرد می کند و سرطان زبان را ارغوانی می کند و باعث ایجاد یک پوشش ضخیم چرب می شود.

سیستم های تشخیصی زبان نیز در مطالعات گذشته، موارد آپاندیسیت، دیابت و بیماری تیروئید را به درستی تشخیص داده اند.

اکنون تشخیص بیش از 10 بیماری که باعث تغییر رنگ زبان می شوند با 80 درصد دقت امکان پذیر است. پروفسور الناجی افزود: در این مطالعه ما به دقت 94 درصدی در مورد سه بیماری دست یافتیم، بنابراین این پتانسیل وجود دارد که در تحقیقات آتی این روش را گسترش دهیم.

این تحقیق در مجله AIP Conference Proceedings منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2023/oct/researchers-use-tongue-appearance-to-accurately-diagnose-disease.html